Reported Speech

Dzisiaj zajmiemy się Reported Speech, który świetnie nadaje się do cytowania wypowiedzi polityków.  Do wykorzystania z Misją Życie Społeczne  dla ósmoklasistów i maturzystów. Tutaj w wersji interaktywnej.

W mowie zależnej musimy pamiętać o trzech (a nawet czterech rzeczach):

  • zmiana czasów (każdy czas cofamy o “oczko” niżej)
  • zmiana zaimków (np. zamiast “I” – “he”)
  • zmiana time adverbials (np. zamiast “today” – “that day”)

oraz wymagająca osobnego omówienia zmiana szyku w zdaniach pytających.

 

Ćwiczenie było dla Ciebie przydatne? Skomentuj, daj lajka, poleć innym 🙂

 

 

W Reported Speech bardzo ważna jest kwestia pytań. Tutaj możecie przećwiczyć szyk zdania pytającego w mowie zależnej. Pytanie w mowie zależnej ma szyk zdania oznajmującego. Nie stosujemy dodatkowych operatorów. Zdanie podrzędne zaczynamy od pytajnika (jeśli wystąpił w oryginalnym zdaniu) lub wprowadzamy pytajnik “if” lub “whether” (czy).

 

 

 

 

Na wyższych poziomach przydadzą sie reporting verbs.

Tutaj moje rysunkowe dzieło:

 

 

Po dzisiejszej lekcji narodziły się kolejne pomysły na Reported Speech. Ten poniżej dobrze sprawdzi się z Misją Kultura – wywiad ze słynną gwiazdą popu. W planach mam jeszcze biznesową kartę pracy – job interview.

 

 

 

I jeszcze obiecana wczoraj wersja biznesowa, która może być przydatna na zajęciach Business English albo wraz z Misją Praca dla ósmoklasistów i maturzystów. Kolejny Interview, tym razem Job Interview.

 

W mowie zależnej ważna jest również zmiana pewnych wyrażeń. Łapcie ćwiczenie 🙂